XX Festiwal Najciekawszych Widowisk Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych odbył się w dniach 13 i 14 maja 2019 r. w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Organizatorem wydarzenia był Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie. Koordynatorem festiwalu był Henryk Kowalczyk, od lat zaangażowany w rozwój edukacji teatralnej naszego Regionu.
Rada Konsultacyjna w składzie: 1. Urszula Brytan - Golejewska 2. Mieczysław Wojtas 3. Przemysław Gąsiorowicz
po obejrzeniu 22 dziecięcych oraz 10 młodzieżowych widowisk teatralnych postanowiła przyznać w kategorii dziecięcej 3 nagrody, 8 wyróżnień zespołowych i 5 wyróżnień aktorskich. Jedno z wyróżnień przypadło Teatrowi "Małe Straszydełka" z Gminnego Ośrodka Kultury w Ulanie-Majoracie za namalowanie poetyckiego portretu człowieczeństwa plastyczno - ruchowymi środkami scenicznego wyrazu w spektaklu "Malarz snów" opartym na tekście rymowanki malarza Janusza Stannego wyreżyserowanym przez Barbarę Michalczuk i Sławomira Żyłkę.
W kategorii teatrów młodzieżowych przyznano 3 nagrody, 4 wyróżnienia zespołowe, 3 wyróżnienia aktorskie i 1 wyróżnienie instruktorskie. Jedna z nagród przypadła Teatrowi "Straszydełka" z Gminnego Ośrodka Kultury w Ulanie-Majoracie za dogłębną analizę pojęcia tożsamości człowieka przeprowadzoną w spektaklu "Wielotwarze" zamkniętym w klarownej i czytelnej formie teatralnej w reżyserii Sławomira Żyłki i Barbary Michalczuk. Autorski scenariusz widowiska jest oparty na tekstach Sławomira Mrożka i Leszka Kołakowskiego
Rada Konsultacyjna dziękuje wszystkim zespołom teatralnym za udział w jubileuszowej XX edycji Festiwalu Najciekawszych Widowisk, a nauczycielom i instruktorom za rozbudzanie wrażliwości teatralnej wśród dzieci i młodzieży oraz duży wkład w ich przygotowanie do festiwalu. Wiele miłych przeżyć dostarczyły publiczności widowiska w wykonaniu dzieci, pełne różnorodności tematycznej i formalnej, wykonane na wysokim poziomie artystycznym. Prezentacja widowisk młodzieżowych pozwoliła dostrzec wyraźny odwrót zainteresowań problemami człowieka samotnego, często wykluczonego z grupy społecznej, dramatycznie uwikłanego w sprawy otaczającego świata. Pojawiło się natomiast więcej inscenizacji opowiadających również o trudnych sprawach współczesności, zagrożeniach, lękach i radościach. Często jest to język poezji - język metafory, a także poszukiwanie ciekawszych środków wyrazu scenicznego, które wyrażają głębsze sensy i pobudzają wyobraźnię widza. To dobry znak na przyszłość, oznacza bowiem większe zaangażowanie w twórcze myślenie o teatrze i myślenie teatrem. Rada Konsultacyjna dostrzega jednocześnie pewne niedostatki w zakresie kultury mówienia oraz interpretacji wiersza. Zachęca więc nauczycieli, instruktorów i młodych aktorów do doskonalenia techniki wymowy oraz ukierunkowanej pracy z tekstem.
Ulańscy aktorów, zarówno starszych jak i młodszych jury pochwaliło za dykcję, artykulację i odważne operowanie głosem.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz