Zamknij

Prezes PUK tłumaczy ogromną stratę

13:14, 21.09.2023 Aktualizacja: 13:14, 21.09.2023
Skomentuj

Podczas ostatniej, 67. sesji Rady Miasta przedstawione zostało sprawozdanie finansowe Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. Jednym z ważniejszych wątków wystąpienia jego prezesa Jarosława Ejsmonta było wyjaśnianie gigantycznej, największej w historii straty, z jaką PUK wszedł w obecny rok.

Na temat tej straty pisaliśmy już w oddzielnym artykule: https://radzyninfo.pl/pl/11_wiadomosci/233471_czy-puk-zakonczy-rok-finansowy-ze-strata.html

Jarosław Ejsmont rozpoczął swoje wystąpienie od stwierdzenia, że rok 2022 był jeszcze cięższy niż rok 2021. Spółka w roku 2022 poniosła stratę netto w kwocie 808.279,15 zł. Jest to najwyższa strata w historii przedsiębiorstwa. Za przyczynę straty prezes podał nieaktualne taryfy opłat za wodę, które powodowały zbyt mały poziom przychodów z jego głównego źródła, jakim są dla PUK-u właśnie opłaty za wodę. Za drugą przyczynę uznał fakt, że umowy Przedsiębiorstwa były podpisywane jeszcze w grudniu 2021 r., czyli przed wybuchem wojny i związaną z tym faktem podwyżką cen. Właśnie podwyżka cen została przez prezesa wskazana jako trzeci powód straty. Nastąpił wzrost kosztów o około 383 tys. zł czyli o około 67%. W przypadku paliwa obok wzrostu jego ceny dochodzi jeszcze fakt, że w 2022 r. zużyto go o 10% więcej niż w roku 2021. PUK w roku 2022 realizował wiele inwestycji zewnętrznych: wykonanie przyłączy w gminie Komarówka Podlaska. Miało to być zrealizowane w roku ubiegłym, ale nastąpił poślizg z powodu nieprzeprowadzonej inwentaryzacji głównego wodociągu, którym zajmowała się inna firma. Koszty zostały już poniesione i powiększyły stratę, natomiast zysk, jak tłumaczył prezes, zostanie doliczony dopiero do rozliczenia z tego roku. Drugą większą inwestycją były remonty w szpitalu, których częścią było wykonanie instalacji tlenowej. Było to robione na czynnych oddziałach. Podobnie jak w przypadku prac w gminie Komarówka także w tym wypadku przychód został przeniesiony na rok 2023, powiększając stratę. Kolejną informacją, jaką przekazał prezes, była informacja o planowanym na dzień po sesji przybyciu nowej koparki. Została ona zakupiona, gdyż dotychczas używana jest już stara.

PUK jest podzielona na kilka sekcji: sekcję usług komunalnych, sekcję usług pogrzebowych, sekcję realizacji inwestycji, sekcję obsługi wspólnot mieszkaniowych, sekcję obsługi oczyszczalni ścieków i ujęcia wody, sekcję utrzymania sieci dział finansowo-księgowy oraz sekcję administracji i obsługi. W sekcji usług komunalnych wyniosła 5 mln 609 tys. zł (co stanowi wzrost o 122 tys. zł), zaś koszty bezpośrednie – 2 mln 873 tys. (co stanowi wzrost o 1 mln 255 tys. zł). W sekcji usług pogrzebowych w 2022 roku sprzedaż wyniosła 1.377 tys. zł (spadek o 88 tys. zł), koszty

bezpośrednie 1 mln 398 tys. zł (spadek o 47 tys. zł). W sekcji realizacji inwestycji w 2022 roku sprzedaż wyniosła 3 mln 152 tys. zł (wzrost o 1 627 tys. zł), koszty bezpośrednie 2 mln 873 tys. zł (wzrost o 1 255 tys. zł) W sekcji obsługi wspólnot mieszkaniowych w 2022 roku sprzedaż wyniosła 611 tys. zł (wzrost o 85 tys. zł), koszty bezpośrednie 528 tys. zł (wzrost o 99 tys. zł). W sekcji obsługi oczyszczalni ścieków i ujęcia wody oraz w sekcji utrzymania sieci w 2022 roku liczonych razem sprzedaż wyniosła łącznie 5 mln 988 tys. zł (spadek o 458 tys. zł), koszty bezpośrednie 4 966 tys. zł (wzrost o 34 tys. zł). W 2022 r. PUK uruchomił nową usługę – odpłatne całodobowe "pogotowie" domowe. W jej ramach świadczone są usługi w razie awarii wodociągowych w domach, co szczególnie istotne jest, gdy awaria zdarzyła się w sobotę, niedzielę lub święto. Wśród inwestycji realizowanych przez PUK były: zakup trzech nowych działek pod cmentarz komunalny, co kosztowało w sumie 129.209,00 zł, roboty budowlane na kwotę 39.206,65 zł – budowa wodociągu w bocznym odgałęzieniu ulicy Powstania Styczniowego, która kosztowała 27.857,81 zł, oraz remont szatni na bazie transportowo-materiałowej , który kosztował 11.348,84 zł. Inwestycjami były także zakupy na kwotę 761.548,73 zł. Zakupiono zamiatarkę samobieżną Swingo (za 504.000,00 zł), samochód marki Renault Traffic (za 22.764,23 zł) wagę samochodowej (za 16.400,00 zł), cysternę do wody pitnej (88.767,50 zł) oraz małą koparkę Sunward (za 129.617,00 zł). Zakupiona cysterna ma wszystkie certyfikaty i atesty. Jej kupno jest związane z niebezpieczną sytuacją międzynarodową. PUK funkcjonuje na rynku zamówień. W ubiegłym roku odbierał śmieci w Radzyniu gminach wiejskich Radzyń, Czemierniki i Ulan-Majorat oraz gminie miejsko-wiejskiej Kock. Przedsiębiorstwo świadczy też usługi w zakresie przewozu zwłok i szczątków ludzkich na obszarze działania Prokuratury Rejonowej w Radzyniu Podlaskim. W ubiegłym roku PUK otrzymał także zlecenia na: wykonanie prac budowlanych polegających na adaptacji pomieszczeń III (endoskopia) i V piętra budynku diagnostyczno-zabiegowego SPZOZ w Radzyniu Podlaskim; wykonanie prac budowlanych polegających na modernizacje instalacji tlenowej w kilku lokalizacjach i remoncie pomieszczeń na piętrze III, IV i V SPZOZ w Radzyniu Podlaskim; rozpoczęcie prac w zakresie termomodernizacji i kompleksowego remontu Urzędu Gminy w Wohyniu; wykonanie przyłączy wodociągowych w Przegalinach (gm. Komarówka Podlaska); przebudowę ulicy Strażackiej w Wohyniu (utwardzenie i wykonanie rowów odwadniających); budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Lubelskiej i Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim; wykonanie chodnika przy drodze powiatowej w Suchowoli.

Na wynagrodzenia wydano w 2022 r. w sumie 7.409.999,46 zł, podczas gdy w 2021 r. kwota ta wynosiła 6.868.534,32 zł. Na wynagrodzenia z tytuły umów o pracę wydano 7.064.508,89 zł, na wynagrodzenie z tytułu umów o zarządzanie – 234.128,57 zł, wynagrodzenie z tytułu umów cywilnoprawnych – 10.274 zł, wynagrodzenia Rady Nadzorczej – 101,088 zł. W roku 2021 kwoty te wynosiły odpowiednio: 6.549.511,22 zł, 222.054,48 zł, 2.240 zł i 94.728,62 zł.

Na sesji nie było mowy o kilku elementach obecnych w sprawozdaniu pisemnym. Są w nim jeszcze wyszczególnione różne koszty, informacje o aktywach i pasywach, dokonywanych darowiznach, a także informacja o zmianie składu Rady Nadzorczej.

Po sprawozdaniu przyszedł czas na pytania. Radny Jarosław Zaprzalski dopytywał o szczegóły sprawy poruszonej w sprawozdaniu, a mianowicie "przełożenia" przychodów z minionego roku na obecny i o to, jak dokładnie wpłynęło to na wysokość straty. Prezes odpowiedział, że nie pamięta konkretnych kwot i nie chce odpowiadać "w ciemno", bez zaglądania do dokumentów.

Radna Bożena Lecyk zapytała o plany inwestycyjne i przetargi realizowane już w roku aktualnym oraz o plany związane z oczyszczalnią ścieków. Prezes odpowiedział, że aktualnie realizowanym przetargiem jest przetarg na ul. Partyzantów, zaś realizowaną w tej chwili inwestycją jest modernizacja toalet w gminie Kąkolewnica. Wcześniej w trakcie roku 2023 były jeszcze przetargi na odbiór odpadów w gminie Kock i gminie wiejskiej Radzyń Podlaski. Ponadto kończono zaczęte w ubiegłym roku prace przy Urzędzie Gminy w Wohyniu. Na pytanie o oczyszczalnię prezes odpowiedział, że temat jest aktualny, ale trzeba znaleźć źródła dofinansowania. Na potrzebne inwestycje w oczyszczalni wedle prezesa potrzeba aż 60 milionów złotych, z czego co najmniej 1 mln zł, a może nawet 1,5 mln, na samą dokumentację. Prezes Ejsmont był w Leżajsku i zapoznawał się z tym, jak tam zmodernizowano oczyszczalnię. Dodał jeszcze, że poza finansowym jest też problem formalny, a mianowicie wątpliwość, kto miałby występować z wnioskiem o dotację, gdyż właścicielem oczyszczalni jest miasto.

Radny Bartłomiej Miłosz zapytał, czy w wypadku, gdyby jednak udało się zdobyć środki i przeprowadzić modernizację, dałoby się oszacować, na jak długo taka modernizacja wystarczyłaby. Prezes odpowiedział, że to wszystko jest kwestią przyjętych założeń, ale powinno się przeprowadzić modernizację na okres około 30 lat.

Radna Bożena Lecyk, zaciekawiona wzmianką o wizycie prezesa w Leżajsku i obserwowaniu modernizacji tamtejszej oczyszczalni, zauważyła, że to miasto o podobnej ilości mieszkańców co Radzyń. Zapytała w związku z tym, jak tam udało się zdobyć środki na inwestycję. Prezes odpowiedział, że wedle jego wiedzy w Leżajsku korzystano ze wsparcia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zaznaczył, że tam sytuacja jest jednak inna, gdyż to nie miasto jest właścicielem oczyszczalni, tylko przedsiębiorstwo.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

bolekbolek

2 1

Wydaje mi się, że dla dobra Przedsiębiorstwa i mieszkańców naszego miasta powinien w tej sprawie zabrać głos poprzedni Prezes, aby w merytoryczny sposób ustosunkować się do bieżących poczynań nowego kierownictwa.

08:59, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

666666

1 0

Spółka miejska będąca własnością ich mieszkańców, powinna być apolityczna szczególnie w osobie prezesa. Polityka niszczy świeżość w głowach i prowadzi do niezdrowych ruchów gospodarczych

14:57, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

radzyniakradzyniak

1 0

a może by tak wymienić prezesa na bardziej operatywnego a nie kościołkowego i rębkowego!!

21:49, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%