Podczas 6. sesji Rady Miasta zaprezentowane zostało sprawozdanie z pracy Zakładu Gospodarski Lokalowej. Przedstawił je dyrektor Tomasz Piotrowicz.
Zakład Gospodarki Lokalowej jest jednostką budżetową miasta Radzyń Podlaski działającą od 1994 roku, od 2020 r. w postaci jednostki budżetowej. Do jego zadań należy zarządzanie zasobami mieszkaniowymi miasta. Pracuje w nim 5 osób. Do ubiegłego roku były 4, ale zatrudniono jeszcze konserwatora. Zakład administruje 19 budynkami mieszkalnymi. Są to:
- budynek przy ul. 11 listopada 36a (z 1 lokalem)
- budynek przy ul. Brzostówieckiej 2 (z 10 lokalami)
- budynek przy ul. Budowlanych 2a (z 32 lokalami)
- budynek przy ul. Budowlanych 4 (z 25 lokalami)
- budynek przy ul. Koszary 1 (z 18 lokalami)
- budynek przy ul. Koszary 2 (z 18 lokalami)
- budynek przy ul. Koszary 3 (z 17 lokalami)
- budynek przy ul. Międzyrzeckiej 3 (z 1 lokalem)
- budynek przy ul. Ostrowieckiej 26 (z 4 lokalami)
- budynek przy ul. Ostrowieckiej 28 (z 4 lokalami)
- budynek przy ul. Ostrowieckiej 58 (z 2 lokalami)
- budynek przy ul. Parkowej 1a (z 8 lokalami)
- budynek przy ul. Parkowej 31 (z 17 lokalami)
- budynek przy ul. Pomiarowej 2 (z 13 lokalami)
- budynek przy ul. Sienkiewicza 1 (z 3 lokalami)
- budynek przy ul. Spółdzielczej 8 (z 2 lokalami)
- budynek przy ul. Wojska Polskiego 8 (z 6 lokalami)
- budynek przy ul. Wojska Polskiego 13 (z 4 lokalami)
- budynek przy ul. Zamkowej 2 (z 3 lokalami).
Powierzchnia administrowanych lokali wynosi w sumie 7830,25 m². Łącznie z lokalami będącymi własnością miasta, ale znajdującymi się w budynkach wspólnot mieszkalnych, jest to 215 lokali, w tym 7 lokali socjalnych i 1 pomieszczenie tymczasowe. Zamieszkiwały w nich w sumie 464 osoby.
Zakład administruje też 35 lokalami użytkowymi o łącznej powierzchni 1950,41 m2 (w tym 26 garażami). Spośród nich w 2023 r. dwa z nich były wolne.
Dochody ZGL w roku 2023 wyniosły 1.353.923,98 zł, natomiast wydatki – 1.430.134,60 zł. Pieniądze wydawano na zakup materiałów i wyposażenia, zakup energii, zakup usług remontowych, zakup usług pozostałych, zakup usług telekomunikacyjnych, opłaty za administrowanie i czynsze, różne opłaty i składki, podatek od nieruchomości, opłaty na rzecz budżetów jednostki (odpady komunalne, zarządzanie gruntami), koszty postępowania sądowego, wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń, wynagrodzenia pracowników, dodatkowe wynagrodzenia roczne, składki na ubezpieczenia społeczne, składki na fundusz pracy, zakup usług zdrowotnych, podróże służbowe, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, szkolenia pracowników.
Największym problemem zakładu są zaległości w opłatach lokalowych (czynsz, opłaty za odbiór odpadów komunalnych, opłaty za wodę i ścieki, opłaty za centralne ogrzewanie). Pod koniec 2023 roku wynosiły one 151.722,24 zł. Jest to kwota mniejsza niż w roku 2022. Zresztą od lat tendencja jest spadkowa.
W grudniu 2023 r. było 76 najemców lokali zarządzanych przez ZGL korzystających z pomocy socjalnej w postaci dodatków mieszkaniowych. Kwota dodatków wynosiła miesięcznie 17.904,74 zł.
Umowy najmu lokali mieszkaniowych podpisywane są z osobami, które zostały wybrane w wyniku weryfikacji złożonych wniosków o przydział lokalu. Wstępnej weryfikacji tych wniosków dokonuje ZGL. Potem bardziej szczegółowej weryfikację przeprowadza Społeczna Komisja Mieszkaniowa powoływana przez burmistrza. W roku 2023 r. odbyła ona 9 zebrań. Zawarto 12 umów najmu lokali mieszkaniowych. Na koniec ubiegłego roku były do rozpatrzenia 24 wnioski.
Umowy najmu lokali użytkowych zawierane są w wyniku przeprowadzanych przetargów. W roku 2023 przeprowadzono 3 takie przetargi zakończone zawarciem 1 umowy najmu lokalu użytkowego.
ZGL ma obowiązek utrzymać budynki w dobrym, niepogarszającym się stanie zgodnie z ich przeznaczeniem, dokonywać niezbędnych napraw i remontów. Wiąże się to ze sporymi nakładami finansowymi. W roku 2023 na remonty wydano w sumie 166.747,39 zł. Wykonanymi pracami były:
- docieplenie stropu w piwnicach, remont schodów wejściowych, wymiana okien, wymiana wykładziny, malowanie lokalu nr 31 i wymiana pompy w kotłowni gazowej w budynku przy ul. Budowlanych 4;
- wymiana filtra demineralizującego wodę w kotłowni, wykonanie instalacji monitoringu zewnętrznego, montaż domofonów, wymiana okien w piwnicach, wymiana drzwi wejściowych w budynku i w piwnicy, remont lokalu nr 6 (przebudowa łazienki) w budynku przy ul. Brzostówieckiej 2;
- malowanie korytarza należącego do lokali nr 26 i 40 w budynku przy ul. Jana Pawła II 6;
- remont lokalu nr 14 wraz z wykonaniem łazienki w budynku przy ul. Koszary 1;
- naprawa pokrycia dachu nad lokalem nr 17, wymiana okna i drzwi wejściowych w lokalu nr 11, remont lokalu nr 4 (demontaż podłogi, wykonanie izolacji, wykonanie nowej posadzki i ułożenie paneli), naprawa schodów i montaż barierki w budynku przy ul. Koszary 2;
- wymiana 2 okien w lokalu nr 11 w budynku przy ul. Koszary 3;
- remont elewacji w budynku przy ul. Ostrowieckiej 30;
- wymiana drzwi wejściowych do komórki nr 1, remont instalacji wodociągu wewnętrznego do lokali nr 15 i 16, naprawa elewacji przy lokalu nr 12 i naprawa dachu nad lokalem nr 5 w budynku przy ul. Parkowej 31;
- zakup grzejników i zaworów w celu wymiany w lokalu użytkowym w budynku przy ul. Spółdzielczej 8 (w filii MBP);
- remont kominów w budynku przy ul. Wojska Polskiego 8;
- przywrócenie podziału lokalu nr 1 na lokale nr 1 i nr 2 oraz ich remont, wymiana instalacji elektrycznej w lokalach nr 1 i 2, wymiana okien w lokalu nr 5, demontaż pieca i montaż grzejnika elektrycznego w lokalu nr 1 w budynku przy ul. Wojska Polskiego 13.
Poza wymienionymi pracami są też prace bieżące związane z konserwacją budynków i usuwaniem awarii, wykonywane przez pracowników technicznych. W roku 2023 odnotowano około 140 zgłoszeń problemów, usterek lub awarii, które wymagały sprawdzenia i usunięcia.
W roku 2023 ZGL posiadał jeden samochód wykorzystywany do eksploatacji i konserwacji zasobów lokalowych. Jest to auto marki Volkswagen Transporter T5 z 2006 roku.
Z uwagi na niewielką ilość zatrudnionych ZGL często zleca obsługę bieżącą (koszenie, zamiatanie, odśnieżanie itp.) Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych. Inne prace są zlecane wykonawcom z danych branż. Zakład Gospodarki Lokalowej ma potrzeby remontowe przekraczające kilkukrotnie możliwości jego budżetu. Na koniec dyrektor podziękował za pracę swym współpracownikom.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz