Odbyła się 29. sesja Rady Miasta Radzyń Podlaski.
Pierwszym po sprawach organizacyjnych punktem obrad było sprawozdanie burmistrza Jakuba Jakubowskiego. Ograniczył się tylko do stwierdzenia, że realizuje uchwały Rady, a o bieżących działaniach informuje w mediach. Zachęcił do zadawania pytań. Radna Iwona Niebrzegowska-Kuchnia zapytała o stan remontów dróg na ulicach Warszawskiej, Wyszyńskiego i Chomiczewskiego. Burmistrz odpowiedział, że trwa proces wyłaniania wykonawców zastępczych. Po szczegóły odesłał do naczelnika Krzysztofa Brachy. Radna dopytywała, czy zostaną dotrzymane terminy, czy środki z Polskiego Ładu są zagrożone oraz kiedy oficjalnie zostanie ogłoszony przetarg. Naczelnik odpowiedział, że przetarg został ogłoszony w dniu sesji. Zapewnił, że środki z Polskiego Ładu nie są zagrożone.
Następnym punktem była informacja przewodniczącego Rady Miasta – Mariusza Szczygła. Urząd Skarbowy przysłał do niego pismo w sprawie drobnych nieprawidłowości w oświadczeniach majątkowych radnych.
Kolejnym punktem było sprawozdanie z pracy Dziennego Środowiskowego Domu Samopomocy w Radzyniu Podlaskim. Na jego temat będzie jeszcze oddzielny artykuł.
Następnym punktem były uchwały. Pierwszą z nich była "Uchwała w sprawie ustalenia wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg będących w zarządzie burmistrza miasta Radzyń Podlaski.". Uchwała ustala stawki opłat za prowadzenie robót w pasie budowlanym niezwiązanych z remontem samej drogi, za umieszczanie w pasie drogowym infrastruktury technicznej, za umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych oraz za zajmowanie pasa drogowego na wyłączność w celach usługowych. Za zajęcie pasa drogowego (także na drodze o powierzchni gruntowej) na prowadzenie robót w pasie drogowym niezwiązanych z remontem samej drogi ustalono się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:
- 5 zł w odniesieniu do jezdni do 20% szerokości, opasek, zatok autobusowych, zatok postojowych, chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-jezdnych,
- 8 zł w odniesieniu do jezdni powyżej 20% szerokości do 50% szerokości,
- 10 zł w odniesieniu do jezdni powyżej 50% szerokości do całkowitego zajęcia,
- 5 zł w odniesieniu do pozostałych elementów pasa drogowego.
Za umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami ruchu drogowego ustalono następujące roczne stawki opłat za 1 m² powierzchni:
1) 50 zł w pasie drogowym
2) 200 zł na drogowym obiekcie inżynierskim.
Za zajęcie pasa drogowego przez obiekty budowlane nie związane z ruchem drogowym ustalono następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia 1 m² powierzchni:
1) 3 zł za kioski, pawilony handlowe, usługowe, wystawowe lub ekspozycyjne,
2) 1 zł za schody, pochylnie, szyby wentylacyjne i zsypowe, naświetlenie podziemnych kondygnacji budynku, suteren i piwnic usytuowane poniżej lub powyżej nawierzchni zajmowanego elementu pasa drogowego,
3) 0,20 zł (czyli 20 gr) za szyby wentylacyjne i zsypowe, naświetlenia podziemnych kondygnacji budynku, suteren i piwnic, których górna powierzchnia jest zrównana z powierzchnią zajmowanego elementu pasa drogowego, z dopuszczalną różnicą do 2 cm,
4) 0,10 zł (czyli 10 gr) za elementy obiektów budowlanych znajdujące się w przestrzeni nad pasem drogowym,
5) 1 zł za inne obiekty budowlane lub ich części,
6) 5 zł za reklamy.
Za zajęcie 1 m² powierzchni pasa drogowego na wyłączność ustalono następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:
- 2 zł za ogródki gastronomiczne, stoiska i stragany,
- 0,10 zł (czyli 10 gr) na koncerty, festyny i inne imprezy,
- 1 zł na inne cele.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Drugą uchwałą była uchwała w sprawie zmian w budżecie. Mają one związek ze wstrzymaniem prac na ulicach Warszawskiej i Chomiczewskiego. Poza tym zmniejszono dofinansowanie remontu ul. Zbulitowskiej. dokonano przekwalifikowań wydatków w ramach budżetu obywatelskiego, wprowadzono środki na zwrot akcyzy, wprowadzono środki na podręczniki dla uczniów z Ukrainy oraz zrezygnowano z zadania "Wyposażenie placówki Senior +". Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Trzecią uchwałą była uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Została podjęta jednogłośnie.
Ostatnią, czwartą uchwałą była "Uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości". Została ona wprowadzona do porządku obrad już w trakcie sesji na wniosek burmistrza. Wytłumaczył on swój wniosek, iż ta uchwała, już wcześniej podjęta, została sprawdzona przez Regionalną Izbę Obrachunkową, która chciałaby pewnych kosmetycznych redakcyjnych zmian. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Kolejnym punktem był punkt "Wolne wnioski i informacje". W jego ramach głos zabrał radny Piotr Daszczuk, który poruszył temat zapadnięcia się drogi po pracach na ul. Bohaterów, a także zostawienia w tym miejscu rzeczy (n. p. części rur). Naczelnik Dariusz Piekarski zapewnił, że naprawa już trwa.
Ostatnim punktem obrad było sprawozdanie finansowe Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. Radni z samym sprawozdaniem zapoznali się wcześniej, dlatego też prezes PUK, Mirosław Kułak, jedynie pokrótce, bardzo ogólnie przedstawił sytuację przedsiębiorstwa. Po problemach, jakie były wcześniej, udało się wyjść na prostą i bilans finansowy w roku 2024 zakończył na plusie. Potrzebna była jednak intensywna praca, także w soboty. PUK był podwykonawcą prac innych firm. Prezes powiedział też, że konieczna była "niwelacja strat w podstawowych działalnościach spółki" takich jak usługi pogrzebowe. Plany inwestycyjne są ambitne, na blisko 3 miliony złotych. Mirosław Kułak stan wielu pojazdów należących do PUK-u określił jako "opłakany" i zasugerował potrzebę kupna nowych.
Po sprawozdaniu przyszedł czas na pytania. Radna Olga Król zapytała o brudne pojemniki na śmieci, co szczególnie dużym problemem jest teraz, gdy odbiór śmieci jest rzadszy. Prezes odpowiedział, że zapewniono na przyszły rok wynajęcie specjalistycznego sprzętu do mycia.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz