Galeria Czystości - firma, która zeszła z placu budowy przy remoncie pałacu Potockich, odpowiada na pytania, które zadała jej nasza redakcja.
Temat był poruszany na sesji Rady Miasta: https://radzyninfo.pl/pl/11_wiadomosci/233824_sesja-rady-miasta.html
Nasze pytania:
1. Czy inwestycja była wykonywana w trybie "zaprojektuj-wykonaj" czy też na podstawie wcześniej przed przetargiem przygotowanego projektu?
2. Jaka była przyczyna rezygnacji z wykonywania inwestycji?
3. Czy burmistrz był informowany o problemach z realizacją inwestycji i jak na to reagował?
4. Czy odstąpienie od umowy było też skutkiem decyzji WIOŚ o wstrzymaniu inwestycji?
5. Jak wygląda rozliczenie z miastem za wykonane dotychczas prace?
6. Jakie dalsze kroki zamierza podjąć przedsiębiorstwo?
-----------------------------------
Odpowiedzi firmy:
1. Inwestycja była wykonywana na podstawie projektu zamieszczonego w postępowaniu przetargowym. Jak się jednak okazało po rozpoczęciu prac z zupełnie niezrozumiałych nam powodów Miasto Radzyń Podlaski wykonało kilka projektów w różnych okresach dotyczących tego samego pałacu. W naszej ocenie świadczy to całkowitym braku profesjonalizmu. Zamiast zlecić wykonanie jednego a profesjonalnego projektu i koncepcji renowacji i zagospodarowania Pałacu Potockich miasto w różnych okresach czasu zlecało wykonanie kilku projektów, w których znalazły się inne zakresy robót, inne podziały skrzydeł pałacu, inne nazewnictwo a w konsekwencji nawet inne technologie wykonania. Dokumentacja przygotowana przez Urząd Miasta była niekompletna i wprowadzająca w błąd. Dla przykładu podam, że Zamawiający nie potrafił nam udzielić informacji jakie szpachle bądź gładzie położone są na już poddanych renowacji elewacjach (odebranych i zapłaconych przez Miasto), nie potrafił nam również wskazać konkretnej kolorystyki elewacji. W zakresie wykonania remontu kominów nie zgadzały się ilości kominów, powierzchnie itp. Nie mogliśmy tego przewidzieć wcześniej. Spodziewaliśmy się przy tak poważnej inwestycji profesjonalnego podejścia i perfekcyjnej dokumentacji a zetknęliśmy się z totalną niekompetencją i amatorszczyzną.
2. Przyczyn odstąpienia od umowy było wiele.
Zacznę od najważniejszej przyczyny, którą Urząd Miasta stara się przemilczeć i ukryć przed opinią publiczną. W dniu 5 kwietnia zostało skierowane do Urzędu Miasta Radzyń Podlaski pismo z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska o fakcie poważnych naruszeń z zakresu ochrony środowiska przez Inwestora w osobie Burmistrza Jerzego Rąbka (pismo w załączniku). Jako wykonawca dostaliśmy te pismo do wiadomości. Z pisma wyraźnie wynika, że Miasto Radzyń Podlaski nie uzyskało pozwoleń a nawet o nie wystąpiło do WIOŚ, tym samym prace powinny zostać wstrzymane i renowacja elewacji nie może być kontynuowana. Było to związane z faktem, że Zespół Pałacowo-Parkowy Pałac Potockich jest siedliskiem wielu chronionych ptaków a okres od lutego do czerwca to okres lęgowy ptaków i podlegają one ścisłej ochronie. Nadmieniam, że zwróciliśmy się w tej sprawie do Burmistrza Jerzego Rąbka podczas oficjalnego spotkania w Urzędzie Miasta w dniu 10 lutego 2023 r. Spotkanie odbyło się z naszej inicjatywy i miało na celu rozwiązać szereg problemów wynikających w trakcie realizacji umowy. Spotkanie było rejestrowane, więc rozumiem, że jest dostępne w Urzędzie Miasta do wglądu. Podczas spotkania zapytaliśmy Inwestora, czy posiada operat ornitologiczny, który jest wymagany przy tego typu inwestycji. Nasze pytanie zostało zignorowane przez Burmistrza i pracowników Urzędu Miasta. Konsekwencją braku uzgodnień środowiskowych była już po wypowiedzeniu przez naszą firmę umowy kontrola Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który w znaczącym zakresie wstrzymał prowadzenie prac budowlanych na Pałacu Potockich (pismo w załączniku). W tej sytuacji oczywistym jest, że oczekiwania Burmistrza Radzynia Podlaskiego wzywającego nas do kontynuowania prac były irracjonalne i pozbawione umocowań prawnych.
Innym powodem odstąpienia od umowy był brak udostępnienia pomieszczeń pałacowych w celu realizacji umowy. Informujemy, że do dnia odstąpienia od umowy wielokrotnie wzywaliśmy Inwestora Miasto Radzyń Podlaski do udostępnienia pomieszczeń w celu wykonania umowy z zakresu renowacji i wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Zamawiający tłumaczył się, że wcześniejszy wykonawca firma Lubren z Lublina (zresztą bardzo zaprzyjaźniona z pracownikami Urzędu Miasta i Burmistrzem) ma opóźnienia w pracach i dopóki ona nie wykona swoich prac my nie zostaniemy wpuszczeni do pomieszczeń pałacu. Tym samym nie mieliśmy możliwości realizacji umowy, gdyż zwyczajnie nie wpuszczono nas do pomieszczeń, gdzie ta umowa w dużym zakresie miała być realizowana. Chciałbym w tym miejscu podkreślić, że przystąpiliśmy do przetargu z przekonaniem, że w okresie zimowym będziemy mogli prowadzić prace w pomieszczeniach. Zostaliśmy wprowadzeni w błąd i zmuszeni zostaliśmy do prowadzenia prac na elewacji w okresie zimowym. Oczywiście było to możliwe ale naraziło nas na duże dodatkowe koszty związane z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w procesie wykonywania prac na elewacji. Jeszcze w miesiącu styczniu firma Lubren w porozumieniu z Urzędem Miasta próbowały nas nakłonić do podpisania porozumienia na absurdalnych warunkach, na których moglibyśmy zostać wpuszczani do pałacu ale proszę nam wierzyć, kilku naszych prawników czytało tą próbę porozumienia i każdy stwierdzał, że tylko człowiek niespełna rozumu zgodził by się na podpisanie takiego dokumentu. Dodam tylko, że firma Lubren to firma konkurencyjna, która przegrała z nami przetarg ne renowację elewacji północnej Pałacu Potockich. Pomysł Urzędu Miasta, był taki, żebyśmy byli zależni od konkurencyjnej firmy. Podobna sytuacja miała mieć miejsce w związku z remontem kominów. Inwestor Wymyślił tak pokrętny sposób remontu kominów aby obejść przepisy prawa, że nasza firma miała wykonywać prace w tym zakresie jako " podwykonawca", pod kierownikiem budowy innej konkurencyjnej firmy Lubren, na innym projekcie budowlanym, na innym pozwoleniu na budowę. Dlaczego? Bo "specjaliści" od Zamówień Publicznych Urzędu Miasta w Radzyniu Podlaskim prawdopodobnie zapomnieli w poprzednim przetargu uwzględnić remont kominów.
Kolejnym powodem odstąpienia od umowy było rażące stosowanie dwóch standardów w traktowaniu dwóch firm prowadzących prace na tym samym obiekcie czy naszej firmy i firmy Lubren. Firma Lubren za aprobatą Urzędu Miasta w Radzyniu Podlaskim robiła na Pałacu Potockich wszystko co chciała. Nie miała nadzoru Inwestorskiego, konserwatorskiego; do prac renowacyjnych wykorzystywała tanie materiały "marketowe", które nigdy nie powinny znaleźć się na terenie renowacji obiektu zabytkowego, prace wykonywała nie profesjonalnie i niezgodnie ze sztuką budowlaną jak i konserwatorską. Prace malarskie elewacji zewnętrznych wykonywane były w miesiącu styczniu w temperaturach minusowych, jakość gzymsów proszę ocenić sami (załączamy kilka zdjęć gzymsów wykonanych przez firmę Lubren). Ponadto pracownicy firmy Lubren zgłaszali się do nas z pytaniem o pracę i informowali nas, że dla firmy Lubren pracowali na czarno. Już po pierwszym miesiącu pracy zrozumieliśmy, że mamy do czynienia z nierównym traktowaniem wykonawców. Naszej firmie z byle pretekstu wstrzymywano prace, nie akceptowano wniosków materiałowych, opóźniano odbiory częściowe a nawet nie odbierano wykonanych prac. Drobiazgowo sprawdzono wszystkie procedury zapisane dokumentacji przetargowej. Odnosiliśmy wrażenie, że przedstawiciele Urzędu Miasta w Radzyniu robią wszystko, abyśmy zrezygnowali z wykonania tej inwestycji.
Wieńczącym powodem odstąpienia od umowy była całkowita niekompetencja człowieka, którego Urząd Miasta powołał na Inspektora Nadzoru w osobie Pana Marka Szczepaniuka.W naszym odczuciu Pan Marek Szczepaniuk nie miał wymaganych prawem kompetencji do pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru na obiekcie zabytkowym. Obowiązek taki określają przepisy zamieszczone w ustawie O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami art. 37c. Osoba pełniąca funkcję Inspektora powinna oprócz uprawnień budowlanych posiadać również odpowiednie doświadczenie udokumentowane w pracy na obiektach będący w rejestrach zabytków.Zakres wiedzy Pana Marka Szczepaniuka a dokładnie brak wiedzy z zakresu renowacji zabytków oraz technologii i materiałów stosowanych podczas renowacji zabytków wzbudził nasze wątpliwości i obawy, czy oby Urząd Miasta Radzyń Podlaski skierował do pełnienia tej funkcji osobę kompetentną, która zna się na renowacji zabytków i będzie w procesie renowacji elewacji północnej brała aktywny udział a nie zaszkodzi tej renowacji.
Z Panem Markiem Szczepaniukiem zetknęliśmy się już kilka miesięcy wcześniej podczas renowacji Pałacu w Żabikowie realizowanym w ramach przetargu dla Gminy Radzyń Podlaski. Już podczas tej renowacji Pan Marek Szczepaniuk nie wypowiadał się w żadnej kwestii związanej z renowacją obiektu zabytkowego a na placu budowy w okresie od czerwca do listopada raptem był kilka razy. Na koniec tej renowacji prosił o przekazanie mu zdjęć z całego procesu, które prawdopodobnie okazał jako swoją dokumentację Inwestorowi. Już podczas renowacji Pałacu w Żabikowie Pan Marek Szczepaniuk miał problem z przedstawieniem Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków, który nadzorował tą inwestycję swojego doświadczenia zawodowego. Ostatecznie przekazał jakiś wykaz w ostatnim dniu odbioru końcowego.Ponieważ zajmujemy się profesjonalnie od wielu lat renowacją zabytków, wiemy jak ważne jest współdziałanie z Inwestorem poprzez Inspektora Nadzoru z odpowiednim doświadczeniem. Tej wiedzy, zaangażowania a nawet dostępności ze strony Pana Marka Szczepaniuka po prostu nie było.Wystąpiliśmy za równo do Urzędu Miasta jak i Urzędu Gminy o udostępnienie informacji publicznej w zakresie doświadczenia zawodowego na obiektach zabytkowych Pana Inspektora Marka Szczepaniuka. Niestety urzędy te odmawiają udostępnienia takich danych. Tym bardziej budzi to nasze podejrzenia, że za równo Urząd Gminy jak i Urząd Miasta w Radzyniu Podlaskim wyznaczyły do pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru osobę niekompetentną.Niemożliwe jest sprawne prowadzenie prac, gdy Inspektor Nadzoru Pan Marek Szczepaniuk nie zna projektu budowlanego, nie zna zakresu robót a do tego jest wizytatorem na budowie wpadając 1 lub 2 razy w tygodniu po 5 minut.Inspektor, który nie zna materiałów renowacyjnych i podważa wszystko, czego nie zna. Co więcej nie potrafiący odczytać nawet podstawowych informacji z worka z materiałem renowacyjnym.Jedynym polem na jakim mógł się wykazać Pan Marek Szczepaniuk było robienie dziur w tynku, więc czasami raczył przyjść na budowę i popukać tynk flamastrem, twierdząc, że trzeba go dalej skuwać.Nadmieniam, że Pan Marek Szczepaniuk prowadzi swoją firmę wykonującą usługi budowlane (nie renowacyjne) i jego wieczna nieobecność jako Inspektora Nadzoru wynikała z faktu, że prowadząc swoją budowę na prawidłowe pełnienie tej funkcji po prostu nie miał czasu.
Zastrzeżenia nasze w zakresie pracy Inspektora Nadzoru przekazaliśmy wielokrotnie Burmistrzowi Radzynia Podlaskiego, który jednak nie podjął żadnej reakcji w tym zakresie.
3. Burmistrz był wielokrotnie informowany o problemach związanych z realizacją tej inwestycji oraz braku jakiejkolwiek możliwości współpracy z Panem Szczepaniukiem, lecz nie podjął żadnej reakcji. Ślepo wierzył, we wszystkie kłamstwa wynikające z niekompetencji Pana Szczepaniuka. Wnioskowaliśmy o zmianę Inspektora Nadzoru na Inspektora z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w pracy z zabytkami, lecz Burmistrz odmówił. Nie wiemy, czym podyktowane były działania Burmistrza Miasta Radzyń Podlaski ale na pewno nie troską dobro zabytku i sprawne przeprowadzenie całej inwestycji. Nie zrozumiałe jest dla nas jak można tolerować Inspektora, który tygodniowo spędza na tak ważnej inwestycji kilkanaście minut. Dokumentują to wpisy do dziennika budowy.
4. Tak. Jednym z głównych powodów odstąpienia od umowy i realizacji inwestycji było zastosowanie się do przepisów prawa z zakresu ochrony środowiska, czego nie zamierzał zrobić Burmistrz Radzynia Podlaskiego.
5. Na dzień odstąpienia od umowy Miasto Radzyń Podlaski zapłaciło nam tylko transze częściowe za styczeń i luty w łącznej kwocie ok. 570 tyś. złotych. Na dzień wypowiedzenia umowy wykonaliśmy prace na kwotę ponad 1,59 mln złotych. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy od Miasta Radzyń Podlaski kwoty ponad 1 milion złotych plus prace dodatkowe. W chwili obecnej docierają do nas sygnały, że Inwestor stara się zamydlić wszystkim zainteresowanym oczy, że prace są wykonane nienależycie i dlatego nie zapłacił. Nadmieniam, że nasza firma wykonała kilkadziesiąt poważnych renowacji na terenie całej Polski, posiadamy liczne referencje, doświadczoną kadrę pracowniczą a prace konserwatorskie wykonują u nas dyplomowani konserwatorzy zabytków.
6. Będziemy dochodzili wszystkich należności od Miasta Radzyń Podlaski na drodze sądowej. Trwa przygotowanie odpowiednich pozwów. Złożymy też zawiadomienie do Prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez Burmistrza Jerzego Rąbka. Kierujemy również wniosek do Naczelnej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli wszystkich przetargów z zakresu remontów na obiekcie Pałac Potockich, gdyż zaobserwowaliśmy szereg nieprawidłowości i wątpliwie wydatkowane ogromne środki publiczne, które widać gołym okiem.
Z poważaniem
Sławomir Czapiewski
Galeria Czystości
--------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Zamieszczamy też dołączone do odpowiedzi załączniki w postaci wspomnianego w jednej z odpowiedzi zdjęcia oraz dokumentów.
5 0
W zasadzie nic nowego....