Na 20. sesji Rady Miasta Radzyń Podlaski zaprezentowane zostało sprawozdanie z pracy PKS-u w Radzyniu Podlaskim. Przedstawił je prezes Adam Frączek.
Przychody netto spółki wyniosły 21.912.887 zł, w tym przychody ze sprzedaży produktów – 5.424.501 zł, przychody ze sprzedaży towarów – 16.488.386 zł. Głównym źródłem zysku jest sprzedaż paliwa. W roku 2024 PKS sprzedał autobus marki Scania za 1 mln 150 tys. zł. Za tę kwotę kupiono 5 używanych autobusów. Spółka stara się wymieniać tabor na młodszy.
Koszty działalności operacyjnej wyniosły w ubiegłym roku 21.559.130 zł. Na tę kwotę składają się wynagrodzenia, podatki, opłaty, usługi obce, amortyzacja, zużycie materiałów, ubezpieczenia społeczne, świadczenia emerytalne i jeszcze inne koszty. Koszty finansowe wyniosły 57.669 zł. Koszty działalności podstawowej (zużycie paliwa, części zamienne, usługi obce, amortyzacja) nieco zmniejszyły się w stosunku do roku 2023. Nastąpił za to wzrost kosztów w wynagrodzeniach, podatkach i opłatach. Suma bilansowa na koniec 2024 r. wynosiła 7 mln 944 tys. złotych, co oznacza spadek o 34 tys. w stosunku do roku 2023. Wartość aktywów trwałych zmniejszyła się o 625 tys. zł. Spadek nastąpił w kosztach transportu, natomiast w aktywach obrotowych nastąpił wzrost o 591 tys. złotych. W należnościach krótkoterminowych nastąpił wzrost. Na koniec 2024 r. wartość kapitału PKS wynosiła 6 mln 53 tys. zł. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania zmniejszyły się o 698 tys. zł. Kapitał podstawowy spółki na koniec 2024 r. wynosił 3 mln 191 tys. złotych. Rok 2024 spółka zamknęła zyskiem w kwocie netto 664.345,40 zł. Zysk jest większy o 223 tys. zł niż rok wcześniej.
Głównym przedmiotem spółki jest transport lądowy pasażerski. Jest też naprawa pojazdów, sprzedaż detaliczna paliwa, wynajem nieruchomości, prowadzenie pracowni badań psychologicznych. Spółka obsługuje dowóz dzieci do szkół oraz prowadzi kursy w dniach nauki szkolnej. Są też okazjonalne i turystyczne wynajmy samochodów. Działalnością pomocniczą mającą wpływ na wynik finansowy była sprzedaż oleju napędowego.
PKS podpisał umowę ze Starostwem Powiatowym w Radzyniu na przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przewozy odbywały się w dni nauki szkolnej na 15 liniach. PKS startował w przetargach na przewozy szkolne w poszczególnych gminach, nie tylko z powiatu radzyńskiego. W ubiegłym roku PKS dowoził dzieci w gminach Radzyń Podlaski, Borki, Ulan-Majorat, Wohyń, Milanów, Wisznice.
Autokary PKS-u wynajmowane okazjonalnie i turystycznie przejechały 21.513 km w Polsce i 11.091 km poza granicami naszego kraju. Zrealizowano 662 wynajmy. Sprzedano 13.693 bilety jednorazowe, 8095 biletów miesięcznych oraz 5 okresowych.
Spółka ma zezwolenie starosty na bycie przewoźnikiem drogowym w zakresie krajowego przewozu osób ważne do 2032 roku oraz wspólnotową międzynarodową licencję na przewozy autobusowe wydaną przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego do 2028 roku.
W 2024 r. PKS zatrudniał 33 osoby, w tym 20 kierowców, 6 osób z działu technicznego, 7 pracowników umysłowych. Średnia płaca w spółce wzrosła o 241 zł. W roku sprawozdawczym płaca brutto była na poziomie powyżej minimalnego wynagrodzenia. Pracownicy otrzymali podwyżki w wysokości 400 zł.
Po sprawozdaniu przyszedł czas na pytania. Radna Klaudia Szczygielska zapytała ona o plany odnośnie terenów, którymi dysponuje PKS oraz o wpływ budowy trasy S19 na wyniki spółki, zwłaszcza na sprzedaż paliwa. Prezes odpowiedział, że prawdopodobnie sprzedaż się zmniejszy, bo nowa droga będzie dalej od siedziby PKS-u i stacji paliw, aczkolwiek pewien wpływ mogą mieć zjazdy. Z drugiej strony głównym, stałym klientem stacji PKS-u są rolnicy. Są też kontrakty z firmami transportowymi. Na pytanie o teren prezes odpowiedział, że aktualnie PKS ma już mało terenu, by móc z nim coś robić. Radna dopytywała też o wykorzystywanie środków z zysku. Prezes odpowiedział, że trzeba kupować nowe autobusy, by nie wypaść z rynku i móc świadczyć usługi. Radny zapytała, z którego roku jest najnowszy autobus. Prezes odpowiedział, że najnowszy jest już z tego roku.
Radna Natalia Granoszewska zapytała, skąd wziął się duży wzrost należności krótkotrwałych. Prezes odpowiedział, że nie jest w stanie od ręki udzielić odpowiedzi. Konieczne będzie zapytanie księgowej. Po chwili dodał jednak, że prawdopodobnie chodzi o leasingi.
Radna Agnieszka Kowalczyk zgłosiła, że autobus jeżdżący do stacji PKP jest niewidoczny. Prezes odpowiedział, że były rozmowy miasta, gminy i powiatu, by jakoś go oznakować, okleić, by się wyróżniał wyglądem, ale na razie jeszcze nic z tego wyniknęło.Trzeba zrobić projekt oklejenia.
Przewodniczący Mariusz Szczygieł też nawiązał do autobusu jeżdżący na stację w Bedlnie. Zapytał mianowicie, czy ta linia jest popularna. Prezes odpowiedział, że tak jest, bo z miesiąca na miesiąc jest sprzedawanych coraz więcej biletów na autobusy na niej kursujące.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz